Anmeldelser af Byg Bæredygtigt

TV2 viste programmerne om det bæredygtige byggeri i april – og har dem liggende på TV2–play nu. Se endelig med! Byg Bæredygtigt – med træ, genbrug og nøjsomhed – er bogen bag programmerne –  de første rp_IMG_7659-1024x1024.jpgkommentarer tikker ind. Jeg vil samle dem her… Læs i øvrigt: Lektørudtalelse her

*Tak for livsomvæltende inspiration?! Kære Signe. Jeg så programmet om dit bæredygtige sommerhusbyggeri i mandags, købte bogen i torsdags og er næsten færdig med den. Jeg tror, det bliver en livsomvæltende oplevelse, fordi du med dit helt fantastiske projekt, giver mig mod og mulighed for at kaste mig ud i noget, jeg har drømt om længe – og noget af det aldrig troede var muligt. Jeg vil prøve at formulere det så godt jeg kan: – Jeg har længe drømt om at købe et sommerhus (sammen med min mand. Vi har kendt hinanden hele vores ungdom, men er først for 10 år siden blevet kærester og nu gift. Vi har 8 dejlige sønner tilsammen) – har også overvejet at bygge selv og har kikket på mulig færdig-løsninger. At bygge bæredygtigt taler så meget til de værdier jeg/vi har, men vi ville aldrig selv have fået ideen eller kunne føre det ude i livet, uden dit kyndige og grundige arbejde, og indføring i hvad det betyder. Jeg har altid haft svært ved at se “bonderøven”, blev misundelig – han lever på en måde jeg kun har kunne drømt om. Nu har du præsenteret en mulighed for at blive min egen version af “bonderøven”. – Genbrug, bæredygtighed og nøjsomhed taler som sagt til mine værdier og æstetik – nu ved jeg hvordan jeg kan gøre!  – Jeg har desuden i nogle mdr. været i en mindre krise, fordi jeg fylder 50 år. Jeg har brugt meget af min tid og energi på mine 5 skønne sønner, de er ved at flytte hjemmefra og hvad skal jeg nu? Jeg skal bygge et bæredygtigt sommerhus! – Jeg kan lide at finde gamle IMG_7536
ting og genbruge ting – synes oftere det er smukkere- og sjovere-med gamle ting end nye. Lige nu ærger jeg mig MEGET over, at jeg ikke fik købt nogle af de smukke døre og vinduer, der var i de gamle bygninger, som de lige har revet med på Rigshospitalet). Jeg vidste i vinter ikke, hvor jeg evt skulle opbevare dem. – Jeg arbejder som psykiatrisk sygeplejerske og psykoterapeut, og har flere gange været i kontakt med Ulrika K. Stigsdotter, for at høre om den nye haveterapiuddannelse. Jeg har ikke råd til både at tage Masteren og købe sommerhus, men “husterapi” fører mig nærmere det jeg drømmer om – også på det område.

– Jeg synes, det lyder som om, træhuset opfylder det man kan drømme om, når man er en lille smule “særlig sensitiv” og gerne vil nyde det dyrebare liv vi har sammen med børn, familie og venner.
Jeg er faktisk overvældet af, hvor lykkelig og inspireret jeg har følt mig, over i den grad at have fundet noget jeg virkelig gerne vil og som giver så meget mening på så mange måder! Og du har givet mig troen på at det godt kan lade sig gøre.

Nu skal vi have fundet og købt en grund -og så vender vi tilbage! Tusind Tak!! Glæder mig meget til endnu et program i morgen. Mange begejstrede hilsner fra Suzanne Ortmann

*Ann Lehmann Erichsen: Det er en rigtig, rigtig dejlig bog. Nu har jeg bladet og kikket og tjekket Skærmbillede 2015-03-31 kl. 08.44.21budgettet ud. Og det er godt, at du har sat tal på, så folk kan se, hvad det koster at bygge med omtanke i fh til at bygge hjernedødt og grimt (….) Jeg håber og forventer, at din bog bliver en bestseller og kommer på bestsellerlisten i mange uger. Du får den sikkert også oversat til fx tysk? Det er i hvert tilfælde velfortjent med succes ovenpå den enorme indsats, som det må have været at køre dette projekt igennem. Og jeg synes jeg har travlt? Også relevant og vigtigt at du har taget fat i emnet og får den cirkulære og den bæredygtige økonomi “oversat” til billeder og konkrete tiltag. Der er masser af ting alle hus- og boligejere kan hive fat i og efterligne, selvom de ikke bygger nyt fra bunden. Nå. Nu tier jeg stille fra sygesengen og læser teksten. (….). Nu er jeg færdig med bogen. Brugte min sygedag på at hoste og læse. Dejlig bog som er nem at læse. Man keder sig ikke nogen steder i bogen. Og hvis man tror, at det er kedeligt og nørdet at læse om bygning af bæredygtigt hus, snyder man sig selv for at få en god og berigende oplevelse. Bogen burde ligge på natbordet hos alle boligejere til inspiration. Alle bygger til eller om eller ændrer på indretningen på et eller flere tidspunkter, og til alle er der gode bæredygtige ideer at hente. Bogen er et godt indspark i den debat og den tendens vi ser brede sig mht deleøkonomi. Den berører jo også delvist det emne i “genbrugs”afsnittene mm. Det gode ved bogen er at den er konkret og handlingsanvisende i modsætning til fine, ekspertrapporter, som vil have befolkningen til at ændre adfærd uden at pege på, hvad vej vi kan gå. Ja. Kort sagt er det en bog, som man bliver klogere af at læse uden at kede sig eller føle, at det er en tung pligt. Alle der påtænker, at bygge burde starte projektet med denne bog. Det kan der kun komme bedre boliger ud af.

*Kajsa Li Paludan skrev på Facebook (offentligt): “Siden jeg fik Signes smukke bog mellem hænderneIMG_7810 har den været svær at slippe. Og det har været svært for min kæreste, at slippe for planer og drømme om at bygge vores eget hus! Få fingre i bogen, morf jer om til Pippi og gå på tingfinderjagt efter gamle vinduer, døre, et gammelt gulv, byg et hus og hold en fest!”.

*Louise Køster skrev på Facebook (offenligt): “Denne bog er på hylderne fra i dag! Jeg har været så heldig at læse den inden da, og den er intet mindre end fantastisk brugbar og smuk at læse i! Skynd jer ud at købe den, hvis in interesserer jer det mindst for smukke huse, mennesker, der bærer deres drøm igennem, bæredygtighed og genbrug”.

*Vibe Voetmann på Facebook (offentligt): “Kære Signe . Har nu læst din bog, som lanceres i morgen. Og med varmen fra dit hus i knoglerne endnu, var det en meget fin oplevelse. Til lykke! Med huset og en fremragende bog om at bygge sit eget”.

Anders Kronborg skrev på FB (offentligt): Er lige blevet færdig med din bog om huset. Meget inspirerende og stof til eftertanke!… Nu blev jeg jo inspireret af dit oplæg på KL-konferencen for Teknik og Miljø. Jeg synes bogen var dejlig konkret samtidig med, at den satte tanker i sving i forhold til større perspektiver… Er vi i det hele taget gode nok til at tale cirkulær økonomi? Tænker vi cirkulær økonomi ind i kommunens budgetter? Er vi gode nok til at fortælle og vejlede om, at kampen mod klimaforandringer er mere end blot vindmøller? I øvrigt dejligt at læse en bog med mange billeder!

Marina Fløjsgaard skrev på Facebook (offentligt): “Kære Signe. Så har jeg læst din bog fra side 1 til side 294. Dejlig måde at bruge en lørdag på. Det er en god blanding af stemning og viden, som virker inspirerende, ikke blot til gentagelse, men også til nytænkning. Hvad kan man selv sætte sig af mål? Dine tanker om brug af træ og hvilke typer man skal vælge, er i særlig grad en øjenåbner for mig. Tak for en god bog, – nu venter jeg bare på tv-udsendelserne og på at følge nye projekter… (SENERE PÅ EGEN FB-SIDE:) …“Byg bæredygtigt” har været en god weekendoplevelse og en øjenåbner af de større. Der kan siges og skrives mange gode ting om den, men egentlig skal man bare læse den og suge til sig af det man kan bruge. Det vil ikke være de samme ting, der rammer dig, som ramte mig. Men ramt vil du blive”.

Skriv et svar